The year in review for Smyril Line

May 7, 2021

The Smyril Line Group has held its annual general meeting. The results for 2020 showed a surplus of 7,8 million DKK. This is considerably lower than previous estimates. The lower surplus is a direct result of the COVID-19 pandemic. Bearing this in mind, the Board of Directors and Group Management are satisfied with the overall result. Smyril Line will not allocate dividend for 2020.

2020 was a difficult year for the tourist industry. Smyril Line was also affected by this. The downturn has been significant. Fewer tickets were sold for passenger transport with Norröna, and there were fewer stays at Hotel Brandan and Hotel Hafnia than anticipated. In total, Smyril Line’s turnover for tourist activities decreased by approximately 170 million DKK.

Norröna went through a major refurbishment during the winter 2020/2021. 50 additional cabins were added, and the old cabins were updated. A new café was built on the top deck. Other repairs and changes were also made. For example, a new lounge with sofas and chairs was added.

Norröna was added to the fleet in 2003. Back then, people’s expectations were not the same as today. As such, the shipping company deems it necessary to keep up with the times and fulfil the demands of passengers travelling with Norröna.

Smyril Line believes that opportunities are good in the Faroese tourist industry, but the current situation with the COVID-19 restrictions makes the work difficult. Nobody knows exactly what to expect within this particular industry. 

Smyril Line’s cargo transport activities have not been impacted by the pandemic and went according to plan in 2020. In addition to Norröna, Smyril Line has five freight vessels in its fleet: Eystnes, Hvítanes, Akranes, Mykines and Mistral. Smyril Line has been renting Mistral.

Cargo transport activities increased in 2020. The route between the Netherlands and Norway, served by the freight vessel Akranes, was added to Smyril Line’s route network. Akranes sails weekly between Rotterdam in the Netherlands and Tananger, Bergen, Trondheim, Rørvik and Hitra in Norway.

The total number of personnel working for the company is approximately 500. The majority are Faroese.

The prospects for Smyril Line are good. Cargo transport activities are expected to remain steady, and the outlook for an increase in tourist activities is positive. The demand for the Faroe Islands and Iceland as holiday destinations is increasing. As such, the Group has taken the necessary steps to accommodate an increase in demands within the tourist industry by expanding the total capacity of Norröna and the hotels.

MS Norröna mit neuem Gesicht

28. September 2020

Am Samstag, den 19. Dezember, legt Norröna an der Fayard Ship Repair Yard in Munkebo / Dänemark an, wo sie bis zum 4. März 2021 verbleiben wird. Zwei Tage später, am 6. März, verlässt MS Norröna dann den Hafen von Hirtshals mit Kurs auf die Färöer Inseln. 

Die MS Norröna, das einzige Passagierschiff mit einer regulären Route im Nordatlantik, wurde im April 2003 in Dienst gestellt und seit dieser Zeit laufend renoviert. Um den zukünftigen Anforderungen an ein Fährschiff entsprechen zu können, ist es wichtig, in eine grundlegende Modernisierung zu investieren.

"Wir brauchen mehr Kabinen und bessere Angebote für den Aufenthalt an Deck.", sagt Rúni Vang Poulsen, CEO von Smyril Line. "Wir werden also um etwa 50 Kabinen aufstocken", fügt der CEO hinzu. Die neuen Kabinen werden ausschließlich Doppelkabinen sein.

Die Passagierdecks werden außerdem mit einer neuen Café-Bar sowie Sitzbereichen unter freiem Himmel ausgestattet, um von dort aus den Ausblick über den Atlantik genießen zu können. Ab dem Frühjahr werden auch eine Reihe weiterer Verbesserungen vorgestellt, darunter ein brandneuer Loungebereich mit Sofas und Sesseln, in dem sich die Passagiere entspannen und die Überfahrt genießen können.

„Die Zeiten haben sich geändert, seit Norröna vor siebzehn Jahren in die Flotte der Smyril Line eingereiht wurde. Und auch die Erwartungen unserer Kunden haben sich mit ihnen geändert. Es ist entscheidend, dass wir im Trend bleiben und die Anforderungen und Wünsche unserer Passagiere erfüllen “, sagt Rúni Vang Poulsen.

Bestellen Sie Ihren Gratiskatalog

Bitte geben Sie für die Bestellung des kostenlosen Katalogs Ihre Adresse ein